A hajtás mellett az egyik legtöbb karbantartást igénylő rész a kerékpáron, viszont nem sokan merik szétszedni, pedig nem nagy ördöngősség. A következő bejegyzésben egyszerűen leírom, hogyan végezzük el ezt. A legtöbb teleszkópot így kell szétszedni, de ez nem teljes karbantartás, csak a legjobban koszolódó rész kitisztítását lehet vele elérni.
Teleszkóp felépítése: (fentről-lefele)
- nyak: a teleszkóp tetején lévő cső, mely beszerelve a vázon belül, a kormánycsapágy által van közrefogva
- váll: a teleszkóp nyaka után kezdődő vállszerű rész, ebből indulnak ki:
- becsúszószárak: ez a rész tűnik el ha mozog a teleszkóp, ebben van a csillapítás és a rugó/légkamra, amibe belemegy, az a:
- láb: legalsó rész, a becsúszószárakat fogadja magába, a két lábat a híd köti össze
Kellékek:
tiszta, nem szöszölő rongy, motorolaj és zsír, melyeket autósboltban könnyedén beszerezhetsz, alkohol (gyógyszertárban lehet venni, 70%-os), fecskendő
Lépések:
- kerék kiszedése, fék leszerelése a teleszkópról, majd kívülről törüljük le
- Jobb oldali vállon: levegős teleszkóp esetén: kupak lecsavar kézzel és egy csavarhúzóval teljesen leeresztjük, mint egy kereket, rugós villa estén: kupak leszedése megfelelő méretű kulccsal, rugó kivétele
- láb alján lévő csavarok kitekerése (imbusz/hatlapfejű), 3-4 fordulatig, előtte ha van, a visszaútállító tekerőjét húzzuk ki
- gumikalapáccsal (vagy egyéb alternatív eszköz is jó, csak ne verjük szét a csavar fejét), ekkor a csavarok beugranak. A nyomórudak a láb belsejétől ekkor váltak el. Csavarok kitekerése, ekkor olaj folyik ki a lyukakon
- láb lehúzása a becsúszókról, kézzel lehet ütögetni a hidat
- láb kitakarítása: szimmeringek megtakarítása egy ronggyal, ha van a szimmering alól vegyük ki a szivacsgyűrűket és mossuk át olajjal, vigyázzunk ne sértsük meg egyiket se. Ezután egy tiszta ronggyal és valamilyen hosszú tárggyal nyúljunk be a lábba és szedjük ki a koszt, az alkohollal át is moshatjuk majd törüljük szárazra, és hagyjuk elpárologni a folyadékot. Természetesen mindegy eszköz legyen tiszta, maga a teleszkóp külseje is, hogy ne jusson semmi belülre. A szimmeringekre kiemelt figyelmet szenteljünk. A villa belsejében úgynevezett perselyek találhatók, melyek a becsúszókat vezetik meg. Ezek is sérülékenyek, ne karcolgassuk őket, a ronggyal is finoman bánjunk.
- tisztítsuk le a becsúszókat és a nyomórudakat. Majd zsírozzuk a becsúszók végeit, a nyomórudak meneteit és azokat a részeket amik érintkeznek a lábbal.
- A szimmeringeket, főleg az ajkait zsírozzuk meg (szilikonzsír a legmegfelelőbb) és egy kevés olajat spriccoljunk a lábak belső oldalára.
- Rakjuk vissza a megtisztított rugót és csavarjuk vissza a kupakot/ pumpááljunk egy kis levegőt a kamrába, hogy a nyomórudak teljesen kijöjjenek. Ezután érdemes kis zsírt tenni a nyomórudakra (ártani nem árt).
- Finoman csúsztassuk be egyszerre mindkét becsúszót a lábba, figyeljünk, hogy a szimmeringek ne gyűrődjenek. Ezelőtt érdemes kihúzni a nyomórudakat koppanásig.
- Ne toljuk össze teljesen a teleszkópot, mielőtt a nyomórudak alul a lyukakon felbukkannának, állítsuk fejre a szerkezetet és a gyártó ajánlása szerinti olajat és olajmennyiséget töltsük a lyukakba (mindkettőbe). (rock shox reconba 6ml kell pl.). 5 ml körül kell minden teleszkópba, de előtte tájékozódjunk!
Honlapok a teljesség igénye nélkül
https://www.sram.com/service/rockshox/7,104
http://www.ridefox.com/service.php?m=bike&ref=topnav
http://www.srsuntour-cycling.com/ru/service/download-area/consumer-downloads/bike/ - Toljuk teljesen össze a teleszkópot és tekerjük vissza a csavarokat, majd közepes erővel húzzuk meg. Vigyázat!:aluminium menetek könnyen nyalódnak.
- Takarítsuk le a felesleges zsírt, koszt. Kis tuningnak szilikonspray-vel befújhatjuk a szimmeringeket, majd töröljük le a becsúszót. Figyeljünk a fékre, fékfelületre, betétekre ne kerüljön semmi, Ha mégis kerül rá valami, akkor egy előző cikkben olvashattok róla. ( http://hunbike.blog.hu/2016/01/12/nyikorgo_tarcsafek_a_megoldas )
Sok sikert!
A cikkben és a blogon említettekért semmilyen felelősséget nem vállalok, a szerelés elkezdésével vállaljátok a kockázatot, hogy valami balul sülhet el. Na de no para.