Külföldi bringás oldal fordítás, szerelési tanácsok, vitafórumok

HunBike

HunBike

Enduro-sítás, avagy, hogyan alakítsuk a bringát lejtőzéshez - olcsón!

Ha azt szeretnéd, hogy lefele jobba menejn, de nem akarsz új bringát venni, itt a helyed

2016. január 17. - buksiúr

Ha úgy érezted, hogy a bringát a lefeléken már kicsit kevés, vagy egyszerűen csak ki szeretnéd a lejtőzésre hegyezni a paripád, így jobban csapatni, akkor olvasd el a következő cikket.

Megpróbálok úgy haladni, hogy előre kerülnek a kis kiadást igénylő változtatások, azután megyek a drágábbak felé.

ELŐSZÖR KÖLTS BUKÓSISAKRA. Ha még nincs feltétlen szerezz be egy minőségit, különben az első esésnél cseszheted a nagy átalakításokat. Ha meg sisakban esel és az nekiütősik valaminek akkor sajnos újat kell venni. Ajánlott még: térdvédő, gerincvédő/keményhátú táska, akár egy gerincvédős zsák. Akiket nem zavar sípcsontvédő, könyökvédő is mehet.

  1. irányítópult cseréje: végy egy rövid stucnit és egy széles kormányt, s máris csapathatod lefele. Jó, ez nem iylen egyszerű de az előbb említett 2 alkatrész cseréje nagyon sokat dob a lejtőzésen. Egyéni preferenciákat vegyétek figyelembe, de az alábbi általánosan elmondható. Rövid stucni-50mm és 0 között(mondraker használja)-, széles kormány-700mm-nél hosszabb. A kormány hosszát a terep és az egyéni adottságok, igéynek is befolyásolják. Ne válaszzunk nagyon széles kormányt ha a terep csiki-csukis fákkal tarkított és akkor se ha rövid a karunk, keskeny a vállunk. Olyan alkatrészeket tegyünk a gépre ami megfelel az időnk 90%-ban használt terepeken. A rövid stucni miatt az irányítás nagyon közvetlen lesz, minden kis mozdulatra reagálni fog a gépe, szintúgy a kormánynál, és biztosabbak is leszünk lefele. Viszont mászásnál a hátrányát fogjuk ezeknek érezni. Próbáljuk megtalálni a kettő között az egyensúlyt.

  2. Jobb, szélesebb gumik. A külsökkel tartjuk a kapcsolatot a talajjal, így elengedhetetlen a megfelelő gumi. Ez persze terepfüggő, de a legtöbb embernek nem adatik meg arra a lehetőség, hogy több garnitúrát tartson otthon. Ahhoz, hogy gyorsabbak, magabiztosabbak legyünk lefele aggresszív mintázatú külsőre van szükségünk, olyanra ami elég széles. Próbáljunk oylan széles gumit választani amekkora csak belefér a vázunkba, villánkba, persze maradjon elég sárférőhely és a felnire is fiygeljünk, hogy ne essen le róla a túl széles gumi ( interneten van erre táblázat, vagy írj nekem). A magas minta és a nagy felület csökkenti a surlódást, ami főleg síkon és mászáskor érződik de valamit valamiért. Az aggresszív oldalmintájú külsők kanyarban jobban tartanak, a magasabb, ritkább mintájú gumik sárban jobbak, az alacsonyabb profillal rendelkezők pedig szárazon. gondoljuk át ítt is, hogy hol biciklizünk időnk nagy részében és válaszzunk egy gumi ami erre megfelel. Ha jó akciót fogunk ki vagy van elég pénzünk akkor érdemes egy száraz és egy esős időre való garnitúrát is beszerezni. Egy ajánlás: előre maxxis minion dhr II vagy schwalbe hans dampf, hátra pedig egy maxxis ardent vagy high roller II. Ezeket 2.4 szélesség körül érdemes nézegetni.

  3. Tubeless. Maradjunk a külsőknél. próbáljuk ki a belső nélküli rendszert, így kevesebb nyomással mehetünk felütéses defekt veszélye nélkül. ami nagyon nagy plusz tapadást fog eredményezni. Ennek azért vannak feltételei. Nézzük meg, hogy a jelenlegi gumik felnik tubeless kompatibilisek-e. Ha nem be kell szerezni egy garnitúra tubeless gumit és venni kell egy készletet amivel külső nélküli használatra készre tudjuk alakítani a felninket. Persze vehetünk tubeless felnit is de az elég húzós. A tubelessre átalakító készletben van egy szaalg amit a felni belsejére kell ragasztani, ez előzi meg a levegő elszökését. Ezt helyettesíthetjük gorilla tape-el vagy bármely ilyesfajta erősebb ragasztóval. Ezután az egészet defektgátló folyadékkal feltölteni.

  4. Hajtás átalakítása. Egytányérosítás és láncterelő. A láncleesést megakadályozandó érdemes felrakni egy alsó/felső láncterelőt, persze ez legtöbbször csak úgy megy ha elől egy lánctányér van. + vagy 2 tányéros hajtóművet könnyedén át lehet alakítani. Csak le kell szedni a felesleges tányérokat és megfelelő hosszúságú csavarral (vagy alátétekkel kókányolni..) középre rögzíteni. Ez jót tesz az akusztikának is. Sokkal halkabb lesz tőle a keró. Láncterelő vétele előtt győződjünk meg a felszerelési lehetőségekről. VAn pár terelőféle: oylan mi ISCG felfogatási pontokra rögzül (a monoblokk körül kiálló furatok), van ami a monoblokk közé kell beszorítani vagy van amit az első váltó helyére bilinccsel vagy ha direct mount-os váltónk volt akkor közvetlen konzolra felszereléssel lehet feltenni. Ha sokszor leütjük a lánctányért biciklizés közben akkor egy bashguardot is fel lehet rakni. Ezután már csak a használt fokozatok kitapasztalásán van a sor és ha nem jön be az elől egysebesség akkor 2 tányérra át lehet konvertálni (alsó láncterelő ekkor még lehet fent) vagy hátul változtatni a fogszámot új sor vételével vagy ha felfele vannak gondok, akkor egy nagy 42 fogszámú lánckereket is beiktathtunk ha van rá mód.
    Többe kerül ha hátul kevés a fokozatunk de 1*10-re vagy 1*11-re is átalakíthatjuk a rendszert (új váltó, váltókar, lánc, lánctányér, fogaskoszorú)

  5. Kormánycsapágy. Ha a vázunk engedi szerezzünk be egy olyan kormáyncsapágyat amivel a villaszöget egy kicsit laposabbá tudjuk tenni, de ezzel a mászás is nehezebb lesz. 

  6. Új kerekek. Ez már kicsit húzósabb de még megérheti. Szélesebb felni, vastagabb küllők. erősebb agyak. Ezekkel lehet majd neki rombolni. Ha lehetőség van rá hátra akár nagyobb átmérőjű tengelyt is berakhatunk, persze ha az agy és a váz ezt engedi.

  7. Új teleszkóp. Na egy még drágább lehetőség. Amit figyelembe kell venni azon kívül, hogynem-e éri meg eladni a jelenlegi paripát és venni egy másikat. Becsúszók átmérője: minél vastagabb annál erősebb. Pl.: rock shox pike 35mm, fox 34 34mm, fox 36 36mm, suntour aion 34mm. A merevséget növeli az átütőtengely, persze ha a leváltott teleszkópnak más volt a tengelye akkor agyat is kell cserélélni. 2 lehetőség: 15 és 20 mm. Ezeken belül is vannak lehetőségek, minthogy gyorszáras vagy sem. Az utóbbi merevebb. Teleszkóp nyaka: egyenes 1,1/8 vagy tapered (felül 1,1/8" alul 1.5") esetleg az egész 1.5". Itt is a vastagabb az erősebb, de érdemes a tapered felé hajéani. Figyelembe kell venni a vázunk fejcsövét és a kormáyncsapágyat, hogy egyezzenek az átmérők. (itt írtam erről: http://hunbike.blog.hu/2016/01/17/hogyan_valasszunk_kerekparteleszkopot)
    Akár kissé nagyobb úttal rendelkező teleszkópot is beszereletünk, hogy kissé laposabb legyen a fejcsőszög de ez rontja a mászóképességét a biciklinek és megterheli a fejcsövet. Egy +10mm viszont még nem árt. Beszerezhetünk akár útállítós teleszkópokat. Pl.: rock shox pike dual air,  viszont sokan rosszabbnak tartják a sima változatnál.

  8. Új váz? -> új keró ha már semmi más nem maradt, vagy a váz a leggyengébb pont akkor adju kel a régit vegyünk újat. 

    Akármi is a döntésetek, menjetek ki az erdőbe és csapassátok Neki! Azért vigyázzatok magatokra!

A bejegyzés trackback címe:

https://hunbike.blog.hu/api/trackback/id/tr938281564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása