Külföldi bringás oldal fordítás, szerelési tanácsok, vitafórumok

HunBike

HunBike

Hogyan válasszunk kerékpárteleszkópot?

2016. január 12. - buksiúr

A teleszkóp a kerékpárokon egyre elterjedtebb lett sajnos vagy nem sajnos. Sok gagyi biciklin van sok még gagyibb teleszkóp, amik csak ólomnehezéknek való. Így az első szempont:

 

  1. Kell-e nekem teleszkóp?

Az első és a legfontosabb az, hogy megéri-e egyáltalán teleszkópot venni. Ezt el kell dönteni, mert különben az egész pénzkidobás lesz. 2 tényező szabja ezt meg: a pénz, és a felhasználási mód.

  • a pénz sajnos itt is egy befolyásoló faktor. El kell dönteni, hogy mennyit szánunk erre az alkatrészre. Nem éri meg spórolni, mert a drágább teleszkóp jobban mozog (persze lehetnek kivételek) így kényelmesebb, de biztonságosabb is a minőségibb anyaghasználat és a jól átgondolt tervezés miatt, ami elengedhetetlen mert elég nagy erők érik ezt a részt is a biciklin.
    Akkor jöjjenek a számok (csak ajánló jellegűek vannak kivételek, akciók stb): használtan 25 ezer Forint alatt nem vennék teleszkópot, újonnan pedig ( garancia megléte hízelgő lehet) 50 ezer környékén lehet egy normálisan működő műszert venni.
  • felhasználási mód: mára sajnos az itthoni útviszonyok miatt mindenhova elkél a teleszkóp, de aki főleg városban használja és nem megy padkáról padkára vagy országúton hajt legtöbbször, akkor a teleszkóp mozgása csak fölösleges energiákat venne el, így csak merev villa jöhet szóba.
    Ha nem árasztja el az embert a pénz akkor annak kell teleszkóp egyszerűen aki terepre megy és úgy érzi, hogy szétmegy a keze, fékezésnél elpattog az első kerék. De ekkor is szem előtt kell azt tartani, hogy ne olcsót vegyünk mert az nem fog mozogni. 
    Városi használatra az akinek a kényelem a fő szempont vegyen trekking teleszkópot (suntournak van úgynevezett swing shock-ja ami nem is egy teleszkóp, hanem egy felturbózott merevvilla) 

   2. Mire használnám-kategória kiválasztása

  •        egyszerű sor-ha tudjuk mire használjuk majd leggyakrabban a teleszkópunkat-tisztába vagyunk az              egyes kategóriákkal- akkor csak kiválasztjuk a megfelelő villát. Legtöbbször a gyártó honlapján vannak        a különböző típusokhoz felhasználási területek megadva, így a dolgunk könnyű lesz ha nincsenek              extra igényeink. 
  •        de nem mindenki tudja, pontosan mire használja és nem is az a jellemző, hogy egy adott stílusba                biciklizünk, főleg azért mert a legtöbb ember egy biciklit használ a mindennapokban a munkába                  menetet aztán a hétvégén a hegyre fel vagy le. Épp ezért most végigmegyek a teleszkóp főbb                    paraméterein amik megszabják a felhasználási területet és a kompatibilitást ( kerékméret stb. )

  3. Teleszkópok jellemzői

  • Villanyak átmérője: 4 méret
    - a legelterjedtebb: 1 1/8" ebből van két féle: a-head és menetes. Az a-head sokkal elterjedtebb, lényegében ez egy 28,6mm átmérőjű cső. Városi tekergetéstől egészen az all-mountain kategóriáig kielégítő merevséggel szolgál, persze ez a kerékpáros súlyától nagy mértékben függ, mert én 67 kilóval még lehet enduróra is elmennék ekkora átmérővel.
    - 1,5" a downhill világában találkozhatunk vele
    - 1" a-head/mentes-régi kerékpárokon előszeretettel alkalmazták ezt a méretet, kevés teleszkópot találunk ekkora villanyakkal pl.: pár suntour
    -tapered: az utóbbi évek nagy újítása, és mára egyeduralkodóvá vált az XC, AM, enduro, downhill kategóriákban. Ezeknek a teleszkópoknak a fejcsöve alul 1.5" felül 1 1,8". Figyelem! csak olyan vázba megy bele aminek a fejcsöve 1,5" vagy tapered, és megfelelő kormánycsapágy kell hozzá (ez is tapered)
    - az átmérő mellett fontos megemlíteni a hosszát is a nyaknak. Vázanként és egyénenként változik a szükséges hossz. Vázanként azért mert minden váznak más hosszúságú a fejcsöve, egyénenként azért mert mindenki más összeállítást használ a kormányánál. Más stucni, más spacerek. A lényeg, hogy ha van egy bevállt elrendezésünk akkor mérjük le, hogy milyen hosszú villanyak kell, ahhoz, hogy a fejcső aljától a stucni felső pontjától 0,5cm-el lentebb érjen-beleértve a spacereket is. Akkorának kell lennie a villa nyakának, hogy a vázba belerakva, a hézagológat és a stucnit is rárakva se látszódjon ki a stucni alól, sőt még 5mm-el rövidebb legyen. Érdemes egyébként hosszabbra hagyni/hosszabbat venni, mert egy esetleges vázcserénél jól jöhet 1-2 cm. Persze megfelelően kell hézagolni itt is.

  • Becsúszó átmérője és hossza:

    -A teleszkóp rugóútja azaz a kilátszó becsúszó hossza akkora legyen mint az eredeti teleszkópé ami e kerékpárba volt. Ha nem volt teleszkóp benne (ha volt is érdemes ezt megnézni) akkor a beépítési magasságot kell figyelembe venni. Ha nem tudjuk a lecserélendő villa beép.magasságát akkor lemérjük a tengelyétől a válláig a távolságot majd összevetjük a beépítendő villáéval. Ez igaz merev villákra is. A lényeg, hogy ne nagyon térjen el a két adat, mert abból törés lehet. Törik a váz is és a kerékpáros is.
    -A becsúszó átmérője sokféle lehet: 28,30,32,35...mm. Felhasználási módtól és a felhasználó súlyától függ, hogy mekkora méret kell. 32mm már nagyon sok helyre elég. Egyszerűen: 28-32-ig túra,xc, város 35-40-ig enduro, AM, Dh. Ez általánosítás (minél vastagabb annál merevebb), de nagy része igaz, befolyásolja viszont a teleszkóp papucsa

  • Teleszkóp papucsa, milyen tengelyt fogad:

    -Olyan teleszkópot vegyünk ami ugyanolyan tengelyt fogad, mint ami az agyunkba belemegy, kivéve ha azt is le akarjuk cserélni (+újrafűzni a kereket), vannak olyan első agyak amik átalakíthatőak így normál gyorszáras tengelyt (9mm) is tud fogadni, de kis babrálással 15mm-es is belemegy.
    -Típusai: gyorszár-9mm, 15mm-es tengely, 20mm-es "átütő" tengely
    -Minél vastagabb a tengely annál merevebb a villa, annál precízebb az irányítás, annál jobban lehet vele durvulni. (ezt befolylásolja még a becsúszó átmérője is). Normál használathoz teljesen elég a gyorszár, mivel könnyebb is kiszedni a kereket ezért akinek nem kell merevebb annak felesleges a nagyobb súllyal bíró 15/20mm-es teló.
    -a 15mm-es tengely egyre elterjedtebb, egyre könnyebb teleszkópokat csinálnak, sőt már a kerékkiszedés is elég könnyen megy, ezt mindenkinek maga kell eldöntenie-megéri-e a plusz pénzt a nagyobb merevség, szükséges-e a merevebb villa
  • Kerkékméret
    -értelmeszerűen olyan teleszkópot kell választanunk, ami fogadja az általunk használt kerékméretet, vannak olyan villák amik tudnak 26-os és 27,5-ös kereket is fogadni ( ilyen pl.: x-fusion velvet rl). Ez egy extra képesség ami nem biztos, hogy ki lesz használva a rider által.

    A cikk folyamatosan bővül!

    Jó hátszelet és koszos bringát! 

 (a cikk másik blogomon jelent meg, most átköltöztettem ide)

A bejegyzés trackback címe:

https://hunbike.blog.hu/api/trackback/id/tr698267298

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása