Külföldi bringás oldal fordítás, szerelési tanácsok, vitafórumok

HunBike

HunBike

Nyikorgó tárcsafék - a megoldás?!

2016. január 12. - buksiúr

Gondolom már sokaknak okozott fejfájást a nyikorgó tárcsafék. Zavaró, de amíg csak hangot ad ki viszont a fékereje állandó, nem csökken, addig nem érdemes zargatni. Fékerőcsökkenés esetén vagy ha nagyon nem bírjátok ki a nyikorgást akkor olvassatok tovább.

A fék orditozása két okból is lehet: szennyeződés került a tárcsára majd a fékbetétbe vagy rossz a tárcsa-fékbetét kombináció. Az utóbbi könnyen orvosolható. A gyártó által javasolt tárcsa és fékbetét kombináció elvileg eliminálja a nyikorgást, bár egyes típusoknál -főleg vízesen- így is hangot ad ki. Azaz shimano-hoz shimano- avidhoz avid tárcsa való és a tárcsához ajánlott (azonos szintű) betét. Figyeljünk, mert az alacsonyabb kategóriás shimano tárcsákhoz a gyártó csak gyantás/resin pofákat ajánl.

Egy további ok lehet a rossz bekoptatás, aminek a feladata a fékbetét anyagának egyenletes felhordása a féktárcsára. Ha ezt nem jól csinálják, vagy valami gigszer következik be a már jól bekopott féknél, akkor elkezd zajongani a berendezés. Ez azért lehet, mert a tárcsára rárakódott réteg nem egyenletes vagy az egyenletes rétegből kiszakad párhelyen az anyag, így hullámos, recés lesz a felület, amin pedig ugrálni fog a fékbetét. Ezt az alább leírt módon meg lehet oldani, majd a féket jól be kell koptatni. Közepes sebességről erős ismételt fékezéseket kell végrehajtani és csak ezután használni rendesen a kerékpárt.

Második ok: Szennyeződés-olaj, zsír...- került a fékre. Ekkor a teendők: fékbetét kivevése, féktárcsa leszerelése. Mindkettőt meg kell tisztítani féktisztító spay-vel (autósboltban vagy benzinkúton kapható) vagy gyógyszertárban kapható izopropil alkohollal. Használjunk egy régi pólót, rongyot stb. Ezután mindkettőt megcsiszoljuk 100-as vagy 200-as csiszolópapírral. A féktárcsát kis körkörös mozdulatokkal egy tiszta rongyra letéve, a betéteket egyenes húzva csiszoljuk meg, figyelve hoyg egyik alkatrésznek se kerekítsük az éleit. Ezután mindkettőt újra tisztítsuk meg, majd szereljük őket vissza. A tárcsa csavarjait-ha 6 csavaros rögzítésű-először csavarjuk be kicsit, úgy, hogy ne fogja a tárcsát utána mindet húzzuk meg enyhén de átlósan haladva. Kezdjük egy tetszőlegessel, húzzuk meg kicsit, majd a vele szembe lévőt, ezután haladjunk a legtávolabbi meghúzatlan csavarra és húzzuk meg majd mehet tovább a fentebb leírt módszer. Ezután húzzuk meg jól mindegyiket, így a tárcsa középre áll be. Ha mindent visszaszereltünk a féket újra be kell koptatni. Ha ekkor sem történik javulás akkor valószínű, hogy a fékbetét anyagát már átjárta az olajos szennyeződés. Ekkor új fékbetétet kell vennünk, a tárcsát pedig a fent leírt módon újra megtisztítani.

Legfontosabb a megelőzés: koptassuk be jól a féket és figyeljünk, hogy ne érjünk hozzá olajos kézzel/ronggyal, ne érje olyan permet ami síkosítaná a felületet. Pl.: a láncot ne spray-el olajozzuk hanem cseppentsük rá az olajat.

Remélem sikerült megoldást találni a problémádra. Ha nem akkor kommentelj és megpróbálunk ár megoldást találni. Ha sikerül a leírás alapján, akkor is írj:)

Következő írás a teleszkópokról szól: http://hunbike.blog.hu/2016/04/10/teleszkop_szetszedese_szerelese_tisztitasa

Végül menjetek bicajozni!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hunbike.blog.hu/api/trackback/id/tr248263574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása